Tema 2 - Hva er viktig for meg?

Burde-ønsker-vil

I hverdagens krav, hva vil du selv?

Hensikten med oppgaven er å komme i kontakt med hva det er du virkelig vil, og hva det er som styrer valgene dine.

Presentasjon og instruksjon

Finn frem arbeidsboken din og skriv ned 3 setninger om noe du «burde» gjøre:

  • velg gjerne noe ut fra de stikkordene du skrev i sol-oppgaven at du måtte velge mellom
  • eller velg noen «burde»-setninger som du ofte sier til deg selv: noe du «strever» med eller som plager deg at du ikke får gjort

Oppgave

Skriv så konkret og presist som mulig det som er aktuelt for deg.

Du kan gjøre oppgaven alene, eller sammen med en nær person som kan si setningene høyt sammen med deg.

Eks:
«Jeg burde ha mer tid med vennene mine»
«Jeg burde ha et mer nært forhold til mine foreldre»

  • Begynn med å lese en «burde»-setning høyt
    «Jeg burde ha mer tid med vennene mine»
  • Kjenn etter: Er det sant for deg?
  • Hvis «ja», bytter du ut «burde» med «ønsker» og leser setningen igjen høyt:
    «Jeg ønsker å ha mer tid med vennene mine»
  • Hvis «nei», kan du legge bort denne «burde»-setningen som du ikke VIL. Den behøver ikke være en «byrde» for deg lenger.
  • Kjenn etter: Er det fortsatt sant?
  • Hvis «ja», bytter du ut «ønsker» med «vil» og leser setningen igjen høyt:
    «Jeg vil ha mer tid med vennene mine»
  • Hvis «nei», kan du legge bort denne «burde»-setningen som du ikke VIL. Den behøver ikke være en «byrde» for deg lenger.
  • Kjenn etter: Er det fortsatt sant for deg?
  • Hvis «ja», kan du tenke over:
    -Hva hindrer deg i å gjennomføre dette som du faktisk VIL»?
    -Hva kan støtte deg til å kunne gjøre det du vil»?

Tenk etter

  • Hvordan var denne oppgaven for deg? Skriv litt i arbeidsboken din om det.
  • Hvordan kan du ta styringen over «burdene» dine så de ikke blir byrder?
  • Er det en forskjell på det du «bare må» og det du bestemmer at du «vil»?

Eksempler på hva andre unge har oppdaget gjennom tema 2

«Det var viktig for meg å bli bevisst på hva jeg faktisk kunne gjøre i hverdagen for å snu fokuset mot de positive tingene».

«Jeg har funnet en bedre balanse i hverdagen og er bevisst på hva jeg må gjøre for å opprettholde den».

«Det som er viktig for meg reflekteres veldig gjennom hva jeg gjør og prioriterer i min hverdag. Jeg kan også si det i ord, for meg er det viktig at folk nærmest meg forstår HVORFOR jeg gjør ting som jeg gjør de».

«Gjennom de oppgavene skrev vi ned hva som var viktig for oss … Det var ganske fint, for da så vi liksom – vi fikk tenke mer over – hva det var som gjorde oss glade, og hva som kunne hjelpe oss i hverdagen. Og det var ikke bare det at vi så det der og da, men jeg har brukt det mye i ettertid for å gjøre hverdagen bedre»!

Meny